Sep 12

PAJAK GADAI AR-RAHNU DI POS MALAYSIA

pos malaysia adakan arrahnu pajak gadai

POS Malaysia ceburi pajak gadai Islam

Syarikat kuasai 80 peratus kepentingan usaha sama BMMB

POS Malaysia Bhd yang sedang melaksanakan program transformasi dalam perniagaannya akan menawarkan perkhidmatan pajak gadai Islam, Ar-Rahnu secara usaha sama dengan Bank Muamalat Malaysia (BMMB).

Bagi melaksanakan perkhidmatan itu, ia membeli keseluruhan ekuiti sebuah syarikat tidak aktif, Pos Ar-Rahnu Sdn Bhd, sebelum ini dikenali Bright Emerald Sdn Bhd, yang akan digunakan sebagai syarikat usaha sama dengan BMMB.

POS Malaysia akan menguasai 80 peratus kepentingan dalam syarikat usaha sama itu, manakala BMMB menguasai bakinya.

POS Malaysia berkata, rasional utama kerjasama itu adalah untuk meningkatkan lagi tawaran pro-duk di cawangan pejabat pos miliknya.

“Pada masa sama, kerjasama itu akan menyediakan alternatif untuk mengagihkan kemudahan kredit mikro kepada perusahaan kecil yang berdepan kesukaran mendapatkan pembiayaan daripada bank,” katanya dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia, semalam.

Kenyataan itu menambah, syarikat usaha sama berkenaan memanfaatkan rangkaian dan infrastruktur POS Malaysia di seluruh negara.

“Justeru, kos operasi akan dapat dikurangkan menerusi perkongsian infrastruktur dan kos operasi yang lebih rendah membolehkan syarikat usaha sama itu menjana pulangan lebih tinggi daripada perniagaan terbabit,” katanya.
POS Malaysia berkata, dengan rangkaian meluas kira-kira 700 cawangan pejabat pos yang dimilikinya ketika ini, syarikat usaha sama itu juga berpotensi meneroka rancangan pengembangan agresif perniagaan Ar-Rahnu di beberapa lokasi strategik.

“Cawangan POS Malaysia bukan saja terletak di ibu negeri dan bandar utama, malah di bandar kecil dan kawasan luar bandar. Justeru, menyediakan peluang kadar penembusan lebih tinggi yang masih belum dieksploitasi syarikat lain di beberapa lokasi,” katanya.

Pembiayaan bagi operasi syarikat usaha sama itu, kata POS Malaysia akan terlebih dulu dijananya menerusi pembiayaan institusi kewangan, yang mungkin termasuk BMMB, namun ia bergantung kepada terma paling sesuai kepada Pos Ar-Rahnu.

Pos Ar-Rahnu ditubuhkan sebagai syarikat sendirian berhad pada 30 Mac lalu mempunyai modal saham RM100,000 yang terdiri daripada 100,000 saham biasa bernilai RM1 sesaham.

Sumber : Berita Harian

 

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

NEO

fendicenter 10 bmw e90 325i for sale sambung bayar kereta fendicenter 13 bmw e90 for sale sambung bayar

Aug 27

SATRIA NEO AUTO SECONDHAND

NEO 2

SATRIA NEO 1.6 AUTO FOR SALE SAMBUNG BAYAR

Deposit:

RM 8,888

Monthly : RM530
Engine size : 1.6 c.c
Year : 2008
Mileage : Null
Colour : Black
Accessories:
Explain the detail here ….

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

fendicenter 29 MV AGUSTA 2011 motor sambung bayar fendicenter 25 kawasaki z8 for sale sambung bayar superbike motor

Aug 27

PERSEDIAAN ASAS BISNES EMAS

Emas

Assalamualaikum semua rakan dan pengunjung.

Moga Anda sihat ceria semua ameen333x


1. ILMU-Rajin ler baca dalam group.. Dah tak faham jugak baru tanya.. Nak molek lagi g la TT.. (bukan x nak layan PM.. kdg2 x sempat.. sy pun ada tanggungjawab lain..tapi kalau sy free sy mmg layan..kul 1pg pn sy masih layan org call..)

2. COMPANY-Curi masa sikit.. G SSM buat company.. Enterprise pn ok.. At least ada.. Ada benefitnye nnti.. RM70 jer setahun..

3. CURRENT ACCOUNT-Dah siap daftar SSM gi buat cop syarikat.. Then gi cari Introducer.. Dan buat current akaun.. Mmg la penat sikit.. tp mudah kemudian.. Tak de la kata, sy nk lock, tp limit 10k.. or akaun kna freeze.. Kalau boleh buat Maybank.. sbb ramai player emas guna maybank..

4. TRUSTED SELLER-Cari ler yg dah trusted.. If ragu2 boleh up di wall or group.. If seller tu baru maybe boleh gi jumpa.. berkenalan dulu ke apa2 ke.. COD dulu ke..

5. TRUSTED BUYER-Nak cari trusted seller, anda kna jadi trusted buyer.. Jgn suka2 lock unlock.. Kesian seller..

6. NETWORK-Rajin2 le kenal2 gn player emas.. TT ke apa ker.. Sambil2 buka market baru kat luar tu..

Saya tak pandai nak membebel panjang.. Tapi sy cuba.. Sebab saya pn masih belajar dan akan terus belajar…
Susah2 dahulu..Senang2 kemudian..
Kalau salah tolong tunjukkan..
Sorry & tqvm..

Sekian, Wassalam ….

 

c.c SNK PRECIOUS RESOURCES

Selamat datang ke www.fendicenter.com
GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

Aug 21

APA ITU EMAS? / WHAT IS GOLD?

http://www.emasgcp.com/wp-content/uploads/2013/07/gold.jpg

Apa Itu Emas

Emas adalah satu unsur logam dengan nombor atom 79 dan simbol Au. Manakala emas nama datang daripada satu Bahasa Inggeris Lama erti warna kuning , simbol itu datang daripada Huruf Latin aurum, yang bermaksud “subuh berkilat.”

Pada jadual berkala unsur-unsur, emas didapati di Group 11, bersama dengan perak, tembaga, dan roentgenium, dan di Period 6 antara platinum dan raksa. Ia adalah dirujuk sebagai satu “logam peralihan.” Emas mudah dibentuk,dan dikenai sebagai logam anjal. Disifatkan sebagai warna kuning, emas adalah satu daripada supaya dipanggil logam berharga, bersama dengan emas dan perak.

Diketahui dari zaman purba, bersama dengan raksa, sulfur, tembaga, perak, dan timah telah digunakan seawal 6000 BC. Barangan emas yang keemasan, sebagai contoh gelang-gelang dan cincin, serta perhiasan. Tamadun-tamadun yang menguna emas termasuk Orang-orang Mesir, Rakyat Greece, Mesopotamians, dan Orang-orang Rom.

Walaupun ramai orang mengenali emas untuk penggunaanya dalam barangan emas, hanya 65 peratus yang digunakan untuk barangan emas. Dan 25 peratus emas adalah diguna dalam aplikasi-aplikasi perindustrian Seramik, elektrik, dan aplikasi-aplikasi elektronik.

Satu penggunaan khusus serbuk timah keemasan ungu atau ungu Cassius yang diguna untuk penampakan enamel dan pembuatan satu jenis utama kaca dipanggil kaca delima. Kaca delima diguna pada tetingkap bangunan-bangunan pejabat, serta pada cermin-cermin di angkasa lepas.

Sistem Karat Untuk Barangan Emas

Barangan emas selalunya digambarkan dalam soal karat, ia adalah satu petunjuk bagi kandungan emasnya, sebagai contoh 18 karat atau 18K. Secara alternatif, kandungan emas boleh diterangkan dalam syarat-syarat ‘kehalusan’, yang adalah kandungan emas itu menyatakan di bahagian-bahagian setiap ribu, sebagai contoh 750 (yang adalah 18 karat atau 75.0% emas).

Sejak harga dibayar oleh pembeli untuk barang kemas adalah diasaskan banyaknya emas dalamnya, ia adalah penting untuk pengguna untuk mengetahui berapakah karat (DI AMERIKA SYARIKAT –  karat) emas di sana berada dalam kepingan. Barangan emas kebanyakan di seluruh dunia ditandai dengan karat atau kehalusan.

Emas tulen adalah 24 karat dan 24 karat adalah dari segi teori 100% emas. Di China, ia adalah turut dikenali sebagai “Chuk Kam”, makna ‘emas tulen’ dan adalah ditakrifkan seperti 99.0% emas minimum. Oleh itu, terdapat satu 1.0% toleransi negatif dibenarkan.

Sistem Karat

Mana-mana nilai karat lebih rendah dari 24 adalah satu langkah berapakah emas di sana berada dalam aloi emas barangan emas. Oleh itu 18k adalah 18/24ths 100% emas = 75.0% emas. Dalam syarat-syarat kehalusan, ini disifatkan sebagai 750 kehalusan, i.e. 750 bahagian emas setiap ribu bahagian.Meja di bawah memberi pelbagai karat dan kandungan emas mereka yang setara dalam peratus atau dalam syarat-syarat kehalusan seperti mengiktiraf oleh piawaian antarabangsa. Ini merupakan tak selalu dengan tepat nilai matematik! Sebagai contoh, 22 karat adalah dalam matematik 22/24ths x 100 = 91.666% tetapi standard antarabangsa yang sudah diterima adalah 91.60%

Takrif karat dalam kandungan emas untuk mengiktiraf piawaian antarabangsa

Karat Emas Kandungan Emas
24 999 99.9
24 990 99.0
22 916 91.6
21 875 87.5
(19.2) 800 80.0
18 750 75.0
14 585 58.5
10 417 41.7
9 375 37.5
8 333 33.3

 

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

fendicenter 29 MV AGUSTA 2011 motor sambung bayar fendicenter 25 kawasaki z8 for sale sambung bayar superbike motor

Aug 15

PROTON SATRIA NEO 1.6 AUTO FOR SALE

NEO

SATRIA NEO 1.6 AUTO FOR SALE SAMBUNG BAYAR

SUNROOF & SPORT RIM

Deposit:

RM 9,888

Monthly : RM470
Engine size : 1.6 c.c
Year : 2008
Mileage : Null
Colour : White
Accessories:
Explain the detail here ….

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

fendicenter 29 MV AGUSTA 2011 motor sambung bayar fendicenter 25 kawasaki z8 for sale sambung bayar superbike motor

Aug 08

TOYOTA WISH 2.0 FOR SALE

TOYOTA WISH 2005-2010 FOR SALE SAMBUNG BAYAR DIRECT OWNER

TOYOTA WISH 2.0 FOR SALE SAMBUNG BAYAR

Deposit:

RM 24,888

Monthly : RM1280
Engine size : 2000 c.c
Year : 2005/2010
Mileage : Null
Colour : Black
Accessories:
Explain the detail here ….

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

fendicenter 29 MV AGUSTA 2011 motor sambung bayar fendicenter 25 kawasaki z8 for sale sambung bayar superbike motor

Aug 07

KAWASAKI ER6N 2009 FOR SALE

2010_kawasaki_er6r_FOR SALE SAMBUNG BAYAR

MOTOR KAWASAKI ER6N FOR SALE SAMBUNG BAYAR

Deposit:

RM 8,888

Monthly : RM666
Engine size : 650 c.c
Year : 2009
Mileage : Null
Colour : Red Black
Accessories:
Explain the detail here ….

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

fendicenter 29 MV AGUSTA 2011 motor sambung bayar fendicenter 25 kawasaki z8 for sale sambung bayar superbike motor

Aug 07

TIP KENDERAAN – CARA JAGA KILAUAN CAT KERETA

proton

Kesan pancaran matahari, hujan, lecah, embun dan pencemaran alam sekitar adalah faktor semula jadi yang menyebabkan kereta anda kotor dan tidak berseri.

Tetapi, bagi mereka yang mengambil berat terhadap kereta dan rajin membasuh sendiri, warna kereta anda akan sentiasa menawan, walaupun sudah berusia lima hingga 10 tahun. Malah, usaha anda pasti tidak sia-sia kerana kereta yang sentiasa bersih dan berkilat mempunyai nilai pasaran tinggi apabila dijual semula.

Sesetengah pemilik kereta memang malas atau tidak ada masa untuk membasuh kereta. Mereka sanggup mengeluarkan wang RM5 hingga RM10 sebagai upah mencuci keretanya. Bagaimanapun, jika basuh sendiri, selain berpuas hati, kerja itu adalah satu senaman.

Sebenarnya, tiada rahsia atau alat tertentu yang boleh menghindari cat kereta daripada cepat pudar dan luntur. Ia berkaitan dengan kepekaan anda, sama seperti anda menjaga kesihatan tubuh badan. Yang penting ialah mencuci kereta dengan kerap kerana ia boleh menghindarkan kesan pencemaran, sekali gus mengelakkan badan kereta daripada terlekat habuk, terutama yang boleh menyebabkan karat.

Pada dasarnya, kereta hendaklah dicuci sekali dalam masa dua atau tiga minggu. Apabila mencuci kereta, bahan cucian yang digunakan juga perlu dipilih dengan berhati-hati.

Pemilihan bahan pencuci yang tidak tepat boleh menyebabkan risiko karat kepada kereta.
Anda dinasihatkan supaya jangan sekali-kali menggunakan sabun atau serbuk pencuci pakaian untuk mencuci kereta kerana bahan pencuci itu mengandungi garam yang boleh menyebabkan karat. Untuk memudahkan cucian, gunakanlah kain lembut atau span. Anda perlu menyiram kenderaan dengan air yang banyak bagi menghilangkan buih sebelum dikeringkan dengan kain bersih.

Selain menggunakan sabun, ada pemilik kereta yang menggunakan bahan pengilat selepas mencuci untuk menjadikan
cat
kereta lebih berkilat. Bahan pengilat mampu menghapuskan kekotoran yang melekat pada badan kereta. Bagaimana pun, anda perlu memilih bahan pengilat yang sesuai dengan kereta anda, sama ada menggunakan cat biasa atau metalik. Teknik mengilat kereta juga harus dipelajari bagi memastikan penggunaan bahan itu selaras dengan harganya. Pastikan bahan pengilat diletakkan pada kain bersih. Selepas itu gosokkan secara sama rata pada permukaan kereta. Sebaik-baiknya anda melakukan gosokan dengan gerakan bulatan. Anda perlu menunggu beberapa minit sehingga bahan pengilat yang melekat pada bahagian yang disapukan itu bertukar warna keputihan sebelum ia digosok untuk kali kedua.

Panduan paling penting ialah jangan sekali-kali menggunakan bahan pengilat di bawah pancaran matahari terik kerana ia menimbulkan hasil yang kurang memuaskan. Tidak dapat dinafikan ramai pengguna tertipu membeli bahan pengilat dan syampu pencuci yang berkualiti rendah. Bahan yang bermutu rendah mempunyai kesan sampingan seperti merosakkan warna serta menyebabkan permukaan bercalar.

Selalunya, pemilik kereta hanya menumpukan perhatian terhadap penjagaan bahagian luaran kereta. Mereka sering kali meninggalkan bahagian dalam kereta yang turut mencerminkan kebersihan sesebuah kereta.

Beberapa bahagian dalam terutama besi atau bingkai tingkap, tepi lantai dan rangka pintu, turut mempunyai bahagian yang bercat. Bahagian ini juga perlu dibersihkan kerana sesiku pada tetingkat dan tepi pintu selalunya menjadi perangkap air dan habuk. Jika anda membiarkannya, lama kelamaan ia boleh meninggalkan kesan karat yang teruk. Pembersihan optimum pastinya merangkumi seluruh komponen dalaman dan luaran kereta, termasuk enjin. Bagaimanapun, anda dinasihatkan supaya sentiasa berhati-hati jika mahu membersihkan bahagian enjin kerana cukup sensitif dengan air terutama akibat pancutan air yang kuat.

 

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

fendicenter 10 bmw e90 325i for sale sambung bayar kereta fendicenter 13 bmw e90 for sale sambung bayar

Aug 07

TIP KENDERAAN – CARA JIMAT MINYAK PETROL

minyak PETROL - TIP PENJAGAAN KERETA

Cara Menjimatkan Minyak Petrol

  1.     Tekan pedal minyak perlahan-lahan apabila memulakan perjalanan.
  2.     Tutup suis A/C dan gunakan “blower” tanpa pendingin udara. Cara ini amat sesuai pada waktu pagi dan malam
  3.     Ekori belakang kenderaan seperti bas, lori atau van dengan jarak yang selamat supaya rintangan udara (aerodinamik) dapat di kurangkan.
  4.     Minimumkan berat muatan kenderaan anda supaya kenderaan lebih ringan dan kurang memerlukan bahan api untuk bergerak
  5.     Kurangkan penggunaan brek dengan mengurangkan kelajuan sebelum hendak berhenti kerana apabila membrek ketika kenderaan sedang bergerak laju, ia sedang membazirkan bahanapi tanpa memberi faedah kepada anda.
  6.     Rancang perjalanan anda dengan bijak, cari jalan pintas dan elakkan kesesakan trafik. Jalan yang sedikit jauh tetapi kurang trafik adalah lebih jimat daripada jalan yang penuh kesesakan trafik.
  7.     Pastikan anda menggunakan gear yang betul. Penggunaan gear rendah untuk kelajuan yang tinggi akan mengakibatkan kerugian bahan api. Enjin kenderaan berfungsi dengan baik pada RPM 1500 ke 2500. Pandu kereta dengan kelajuan yang konsisten.
  8.     Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh nyata menjimatkan minyak.
  9.     Tutup tingkap kereta ketika memandu, ia akan menjimat minyak anda sehingga 10%.
  10.     Elakkan memasang peralatan tambahan yang tidak aerodinamik seperti alat pengangkutan barang di atas bumbung.
  11.     Buat pemeriksaan enjin dari masa ke semasa. Enjin yang lama biasanya kurang efisien. Cuba lakukan pemeriksaan “Compression test” di bengkel yang mempunyai peralatan tersebut.
  12.     Pastikan kereta diselenggara dengan baik. Servis kereta mengikut jadual. Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda. Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan.
  13.     Periksa penapis udara (tukar 40 000 km sekali).
  14.     Matikan enjin kereta ketika menunggu. Lebih murah untuk menghidupkan semula enjin daripada menunggu 1 minit di dalam kenderaan dengan enjin yang masih hidup.
  15.     Gunakan tayar kereta yang mempunyai special rubber compound (Grip tinggi rintangan kurang).
  16.     Kurangkan beban kereta. Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan.
  17.     Membuat isian semula minyak apabila takat minyak tidak kurang daripada separuh tangki kenderaan. Isikan minyak sehingga tangki penuh. Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong kerana minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin.

 

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

fendicenter 29 MV AGUSTA 2011 motor sambung bayar fendicenter 25 kawasaki z8 for sale sambung bayar superbike motor

Aug 06

SUPERBIKE MV AGUSTA 2011 FOR SALE

Z BLN 1880 T2011-MV-Agusta-F4-Frecce-Tricolor FOR SALE SAMBUNG BAYAR MOTOR SUPERBIKE

MOTOR MV AGUSTA 2011 FOR SALE SAMBUNG BAYAR

Deposit:

RM 29,888

Monthly : RM1888
Engine size : 1000 c.c
Year : 2011
Mileage : Null
Colour : Blue
Accessories:
Explain the detail here ….

Selamat datang ke www.fendicenter.com


GEDUNG JUAL BELI KERETA BARU, RECOND CAR,

TERPAKAI DAN SAMBUNG BAYAR

///// SEDIA MENERIMA/MEMBELI KERETA UNTUK DI SAMBUNG BAYAR /////

1. Bayaran Kereta Tertunggak?
2. Bayaran Bulanan Tinggi?
3. Anda sorok kereta?
4. Kereta Anda Dalam Notis Utk Ditarik?
5. Kereta Yang Sudah Ditarik.?
6. Dah Tak Mampu Bayar.?
7. Dalam Proses Lelong?
8. Nak Jual Tapi Hutang Masih Tinggi?
9. Boleh Trade In Tukar Kereta Lain.

Call now fendi 0137045971
www.fendicenter.com
SENARAI KERETA SAMBUNG BAYAR TERKINI 2014

CLICK HERE SHAKLEE

Older posts «